Jag förstår inte??

Jag förstår inte det här, vad fan vill de döva med videon??




Jag blir bara alltmer rädd, de kämpar ju emot utvecklingen! Mitt barn som blir dövt ska opereras, ingen tvekan om saken! Varför i helvete ska de hålla på o kämpa med att behålla teckenspråk? En dövskola vet jag har börjat spekulera om att förbjuda tal så länge de är i skolområdet???? Varför förbjuda tal när det är precis likadant som innan 1981, då var teckenspråk förbjudet.
Jag förstår inte hur döva resonerar ÖVERHUVUDTAGET och det gör mig kräkfärdig. Jag förstår verkligen inte vad det är för fel med CI? Barnen har större möjligheter att klara sig i fler situationer, situationer som vi döva kan känna oss besvärliga i.

Döva - utrotningshotade? Kan man fan ens säga så? Jag svär lite väl mkt nu men jag är rentutsagt förbannad på de patetiska idioter som ser sig själva som något så jävla märkvärdiga. Jag får nog påstå att man ändå fortfarande är döv även om man har CI inopererat. Man blir fan aldrig hörande på riktigt. Fördelen med CI-barnen blir att de kan prata med ännu fler människor, på teckenspråk och tal.


Nej jag orkar inte hålla på o diskuterar det här, jag tycker faktiskt att döva får ta o se framåt i utvecklingen och inte stanna i nåt jävla 1980-tal!!!


Jag är lite less på döva människor får jag erkänna. Videon är på teckenspråk och handlar om nåt om att det inte är rätt att operera in CI, eller de vill få det att se ut så, att man inte accepterar ett dövt barns identitet (stavning) och operera barnet bara för man vill göra det hörande. BULLSHIT säger jag. Man kan inte ändra barnets identitet, man gör bara dess liv lättare. Punkt slut.


Tack för mig.



Måste klämma in att jag är rätt så glad, jag har ett sånt flyt i mitt liv. Idag hade jag mamma o lillasyster hos mig, det var jättetrevligt. Syster fick rida lite på Liostra :D Liostra var jättesnäll med henne.
Glad att jag pratar med en viss på msn :)
Petra, jag tror nästan att det är DU som har större hopp än mig när det gäller du vet vad, hallå ta det lugnt :P Lycka till med drygot förresten :P

Kommentarer
Postat av: Petra

Ojoj. Du ska få förklara saker för mig sen. Bla CI.
Och ja, jag känner på mig att det kommer gå så jävla bra.
Dryg? YES!
Hahahaha
PUSS

2008-03-09 @ 23:07:55
Postat av: pia

till petra: jag ska förklara ALLT om CI :) Och lägg av med allt. Du tar ut saker i förskott. Visst jag erkänner att jag hoppas men jag vill inte börja hoppas SÅ mkt som dig! :P

PUSS på dig själv!

2008-03-10 @ 00:47:22
URL: http://pialoppan.blogg.se
Postat av: Maarit

oopps kan jag säga om det du skriver om döva.. Men du menar väl inte alla döva??..Men glöm inte att alla DÖVA inte som du tror.. eller vill ej tro...
Man behöver inte orka och lägga tid för det så spara dina energi på annat än sitta och grubbla och irrittera på det..Ge inte fel budskap om döva, snart TROR ALLA HÖRANDE ATT ALLA DÖVA ÄR SAMMA RAS SOM DU OCH JAG.. Låter inte kul...

2008-03-10 @ 11:58:57
Postat av: Maarit

Smyger in och säger ;0)).. Det är bra med egna åsikter hur man tycker hur
du tycker och vi tyckher,... Tyvärr är vissa såna och såna... Man får vara glad att man inte " tillhör " dessa grupp och beter som de.. KRAM... Njut av livet annorlunda sätt och var
den som du vill vara...

2008-03-10 @ 13:04:50
Postat av: Malin

Jag är ju som du vet inte insatt i den "döva världen", men jag måste hålla med dig om att det låter ju inte vettigt att prata om att döva är utrotningshotade. Det är som du sa i tidigare inlägg, inte en ras. Precis som invandrare vill lära sig landets språk eftersom det är lättare för dom själva, så måste det väl vara bättre för ett hörselskadat barn, om den får möjlighet att höra?
Att förbjuda det vanliga svenska talet i en skola låter ju helt absurt..
Nu är jag ju som sagt inte alls insatt, kanske det finns någon anledning som inte jag vet om. Men i mina öron så låter det jätte konstigt. Varför vill man isolera sig så?

2008-03-10 @ 13:45:04
URL: http://malinastankar.blogg.se
Postat av: pia

till maarit: Jag har inte generaliserat döva, jag har inte heller skrivit "alla döva". Om folk läser och generaliserar oss döva, att du och jag är som varandra vilket egentligen inte stämmer så är det inte mitt problem, inte ditt problem heller.
Jag har fortfarande inte sagt "alla" döva ;)

2008-03-10 @ 21:02:04
URL: http://pialoppan.blogg.se
Postat av: Maarit

Hih ;).. Nä du..Jag vill inte bli jämförd med någon döv någon som du känner som e någon som är den döv.. ler. KRAM.. :0)) Bra att skriva av sig och tankar..

2008-03-10 @ 23:01:23
Postat av: Sofia

Allvarligt, gör mig en tjänst: visa inte denna video för någon hörande för jag SKÄMS. De beter ju sig fan som albanerna i Kosovo. Snacka om att bygga upp problem som inte existerar. Uppmärksamhetstörstande människor kan vi tala om.

2008-03-15 @ 12:01:28
URL: http://metrobloggen.se/soffipoff
Postat av: Elin

Alla har vi våra åsikter men frågan är vad som är viktigast att kunna höra eller sin psykiska hälsa? Många av de som opererar in CI mår fruktansvärt dåligt och har svårt att hitta sin identitet för att de inte "hör hemma" varken i hörande världen eller döv världen, de är i en typ av mellan värld. Det tycker jag är en aspekt man som förälder bör ta hänsyn till innan man tar ett sånt beslut. Och att statistiken visar på att det är fler med psykisk ohälsa i sverige idag än för 20 år sedan och att självmorden ökar. Det tycker jag är ett större problem än att inte höra. Men som sagt så länge man har tänkt igenom ett beslut noggrant så är det väl bra.

2008-04-22 @ 19:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0