Känner mig glad OCH elak..

Glad för dagen har varit fin, Liostra har fått börja gå i hagen, och att vi hoppade igår :) Och att det är bestämt att Liostra får stå på Löten fram tills jag tar studenten, känns så jävla bra! Skönt och lugnt därborta. Alldeles för rörigt och tjafsigt i Kungs. Massa stölder också.
Jag är även glad för att en viss är så underbar att prata med :)

Elak för jag känner mig rätt så less på döva människor. Får veta massa skit om min gamla skola, hur de lyckats med att misslyckas OCH dessutom inte förstått det själv. Det var dåligt redan när jag gick där, men idag är det PINSAMT dåligt.
Det skrämmer mig att så många vuxna döva fortfarande är inne på samma spår. Det är ju som att harva runt i ett ridhus på fyrkantspåret och de verkar inte ha hittat nya vägar. Samma diskussioner HELA tiden. Ingen kommer fram till nåt vettigt. Nått nytt jag läst på sistone är att döva är utrotningshotade bara för det föddes 15 döva under året 2007, resterande hade fått CI inopererat. Är det verkligen något att oroa sig över? Är döva en ras? De pratar om att genuina döva håller på att försvinna, en ny grupp döva har utvecklats fram. I både min och min kompis öron klingar det som att de tror att vi blivit invaderade av utomjordingar? Ska man skratta eller gråta? Jag tror jag ska ta det lätt och skratta åt dem. De är ju trots allt underhållande. Och jag tror jag skulle tycka bättre om utomjordingarna än de genuina döva, faktiskt. Men det får man ju se, framtiden får utvisa hur det blir.

En annan sak skrämmer mig - många kan inte skriva och uttrycka sig korrekt? Vardagsmat bland döva är ju kass grammatik och meningsuppbyggnaderna ska man nog inte ens tala om. Jag undrar vad det är som ligger i det? Är det lathet? Ja, kanske i vissa fall. Beror det på dålig undervisning i skolorna där döva inkompententa lärare som aldrig behövt läsa fördjupningskurs i svenska? De lärarna skriver som en jävla kratta, men visst det finns de som skriver rätt bra. Men varför ska de inte behöva plugga extra svenska när de hörande lärarne som vill undervisa i teckenspråk INTE FÅR det om de inte har pluggat teckenspråk? Den vanligaste förklarningen är att teckenspråket är de hörandes andra/tredje språk. Men vad är då svenska för oss döva? Det är ju tamejfan vårt ANDRA språk? Kvalitét sjunker på dövskolorna. Borde jag bry mig? Det känns så, men samtidigt som jag känner att jag inte orkar föra diskussion om saken, försöka kämpa för den VERKLIGA RÄTTA saken så länge det finns inkompententa döva lärare som harvar i sina gamla spår.
Jag brukar inte tycka synd om folk men DEM tycker jag synd om, och det UTAN ATT ALLS ÖDSLA ENERGI PÅ ATT TYCKA SYND OM DEM. Eftersom medans jag tycker synd om dem är de underhållande.

Nåja, nu har jag känt mig lagom elak men å andra sidan känns det som det är en sanning för mig. Om det skulle råka finnas någon döv läsare som tar åt sig och vill skälla på mig - do it, I don't care about you. Jag ödslar som sagt inte någon onödig energi. Argumentera så mkt du vill, jag viker mig inte. Allt jag just skrev står jag för. Punkt.


Fick sms nu, Petra o jag skulle ha filmkväll men hon hade en väldigt hektisk dag på jobbet idag, hon slutade först nu och mådde inte bra :( Så här sitter jag ensam hemma och är både glad och elak :P
Imorrn blir det film, det duger väldigt bra tycker jag :)

Ha det bra allihopa.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Hejsan! Har precis flyttat till Västerås från Örebro, där jag lärde mig teckenspråk, nu när jag bor i Västerås så har jag typ ingen o teckna med så jag tänkte höra med dig om du känner några som är döva och bor i Västerås, skulle verkligen behöva ha någon att teckna med så jag inte glömmer bort det jag har lärt mig mvh Fredrik

2009-09-20 @ 22:22:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0